Alla inlägg under april 2014

Av Marie - 30 april 2014 19:17

Marängtårta med mjölkchokladtryffel, hallongrädde och färska jordgubbar

Ingredienser

Portioner: 8 bitar

  • 2 färdiga marängbottnar
  • 150 g mjölkchoklad
  • 4 1/4 dl vispgrädde
  • 250 g frysta, tinade hallon eller färska hallon (250 g frysta mostsvarar 5 dl färska)

Garnering

  • 1/2 l jordgubbar
  • 2 dl färska hallon

Så här gör du


8 bitar/portioner


Mjölkchokladtryffel:

Hacka chokladen fint och lägg i en bunke. Koka upp 1/4 av grädden och häll över chokladen, låt stå ca 5 minuter.

  1. Vispa eller mixa chokladtryffeln slät. Låt stå kallt i 3-4 timmar.
  2. Hallongrädde: Vispa resten av grädden lätt. Blanda försiktigt ner hallonen i grädden.
  3. Häll eller bre ut chokladtryffeln i ett jämnt lager på ena marängbottnen. Fördela 2/3 av hallongrädden på chokladtryffeln. Lägg på den andra marängbottnen och fördela resten av hallongrädden i ett jämnt lager ovanpå.
  4. Toppa tårtan med jordgubbar och hallon.


   

Av Marie - 11 april 2014 20:06

Bara en vecka kvar till påsk. Ska bli skönt med lite extra ledigt. Har inga större planer men hoppas på bra väder.

Fjädrar inne...

...och fjädrar ute.

Av Marie - 9 april 2014 13:22

Jag läser en kurs, lärare och handledning, på Mälardalens högskola. Snart ska jag i väg på ett kurstillfälle. Blir hämtad av en arbetskamrat som läser samma kurs. Känner mig lite oförberedd men det går nog bra. Tror att större delen av eftermiddagen är en föreläsning.

Annars har jag varit hemma och vabbat i dag med tjejerna. I morgon tar mannen över och jag återgår till arbetet.

Av Marie - 8 april 2014 07:16

Vi höll oss friska i drygt sju veckor. Det tycker jag är bra gjort av oss... Men i går gick Linnéa hem från skolan med huvudvärk och senare kom även febern plus att hon hade ont i magen. Men det kan bero på att hon hade ätit för dåligt. Nu på morgonen när jag pratade med henne hade hon väldigt ont i halsen och hon såg inte alls pigg ut. Så i dag blir jag hemma med henne. Vi får se om William får stanna hemma också. Han har hostat lite i natt. Snart vaknar han nog så att jag kan se dagsformen. 

Presentation


Välkommen till min blogg. Trevligt att du har hittat hit.

Jag är förskollärare. Med andra ord arbetar jag med det bästa som finns, barn - vår framtid.

Jag kommer att skriva om mat, bak, hem och trädgård.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards